بازیافت توان توسط بازیافت سرعت در برج های خنک کن

۱۳۹۶/۰۳/۲۸

بازیافت توان توسط بازیافت سرعت در برج های خنک کن

 

امروزه، در عصر فضا، هنوز تئوری برنولی که در ۱۷۸۳ منتشر شده است، دارای اعتبار و کاربرد می‌باشد. برنولی در مطالعه‌اش روی مایع و گاز دارای حرکت به این نتیجه رسید که هر چه سرعت سیال (مایع یا گاز) در حرکت بیشتر باشد، روی اشیاء در تماس با خود فشار کمتری وارد می‌کند.
واقعیت گفته برنولی را در جریان دوش گرفتن در حمام دارای پرده مانع پاشیدن آب به برون از وان حمام می‌توان ملاحظه نمود. قبل از باز کردن شیر، هوا در فضای زیر شیر دوش حالت سکون دارد ولی باز شدن شیر آب و برقراری جریان آب سبب می‌شود هوا حرکت کند و سرعتی پیدا نماید و همین پدیده فشار هوا را در فضای درون وان کاهش می‌دهد. در نتیجه کاهش فشار در سمت داخل، پرده حمام تمایل به حرکت به طرف داخل دارد چون سیال هوا و آب از ناحیه پر فشار به قسمت کم فشار جریان دارند.
تئوری برنولی چگونگی پرواز هواپیما را نیز توضیح می‌دهد. وقتی هواپیما توسط ملخ‌ها یا موتور جت به جلو حرکت می‌کند، لبه جلوئی هر بال آن هوائی که از آن می‌گذرد را می‌برد و تقسیم می‌نماید. ذرات از هم جدا شده هوا پس از گذشتن از بال باید در لبه باریک عقبی به طور همزمان به هم بپیوندند. بنابراین برخاستن در نتیجه فشار هوا در زیر بال به طرف بالا نیست بلکه از تفاوت فشار در زیر و روی بال است که سرعت حرکت آن را تغییر می‌دهد. طرح بال طوری است که روی آن با انحنائی که دارد دارای طول بیشتر از زیرش می‌باشد (شکل ۶- ۴). سیال هوا در طی کردن روی بال باید سرعت بیشتر بگیرد تا در لبه عقب بال به هوای هم توده خود برسد و همین سرعت بیشتر فشار روی بال را کاهش می‌دهد و بال در نتیجه شناور می‌شود.
شاید تعمیم تئوری برنولی در خصوص تمایل پرده دوش و بال هواپیما در اینجا سوال برانگیز باشد و لذا شرح متعاقب باید پاسخ این سوال را در بر داشته باشد.
در کار برج خنک کننده سه عامل مهم هستند، گالن در دقیقه آب (GPM) فوت مکعب در دقیقه حجم هوا (CFM) و متغیرهای دما. تغییر هر یک از این سه عامل بر کار برج تاثیر می‌گذارد. در اینجا بحث تولید حجم هوا، صرفنظر از اینکه خنک کردن برای آب فرایند کارخانه‌‌ای است یا تبرید و یا تهویه مطبوع، ارائه می‌شود.
آب سردتر ارتفاع فشار را پایین می‌آورد، یعنی توان مصرفی انجام کار را کاهش می‌دهد. متناسب بودن حجم هوائی که از استوانه قیف پنکه می‌گذرد نیز در توان مصرفی صرفه‌جوئی به دنبال دارد. به چند طریق می‌توان هوای موثرتر را داشت:
۱٫ بستن تمام منافذ و مجاری در قیف پنکه با لمبه‌کوبی بام چون هوا از این مجاری هرز (شکل ۶- ۵ و ۶- ۶) وارد می‌شود در حالی که باید از بخش پر کننده برج عبور کند.
۲٫ شیب تیغه پنکه را می‌توان تا آنجایی که آمپر الکتروموتور مجاز می‌سازد، زیاد کرد (شکل ۶- ۷).
۳٫ از قیف بازیافت سرعت برای پنکه می‌توان استفاده کرد. (شکل ۶- ۸، با استوانه چوبی تفاوت دارد).
اگر دو مقطع دارای انحنا مجاور هم قرار گیرند، گلوگاهی درست می‌شود (شکل ۶- ۹) که در ناحیه بین دو انحنای آن، بسته به سرعت هوا در عبور از آن، کاهش فشار حالت افزایشی دارد (فرض هوا را پنکه‌ای می‌راند). این اصل برنولی در ۱۸۲۲ به کار گرفته شد. «ساخت گلوگاه برای تغییر فشار». با تکنیک گلوگاه وسیله سنجش تفاوت فشار هم درست شده است.
شکل گلوگاهی دهانه استوانه قیف برای بازیافت سرعت طراحی شده است. محاسبات مربوط به قواعد پنکه در مثال زیر تشریح می‌شوند.

در بعضی از مناطق، باد غالب ناحیه، جهت وزش عمود بر طول برج دارد. این امر سبب می‌شود که هوای گرم و مرطوب خارج شده از استوانه پنکه توسط باد غالب در سمت دیگر برج به طرف پایین رانده شده و مجددا از سطوح مشبک مورب طرف دیگر وارد برج گردد. نصب استوانه یا سیلندر با گلوگاهی بازیافت سرعت، ارتفاع قیف یا استوانه را از نوع چوبی متداول بیشتر می‌نماید (شکل ۶- ۱۰) و اثر منفی باد غالب را در راندن هوای گرم و مرطوب به داخل برج در سمت مقابل، حذف یا کاهش می‌دهد.

 

 

 

از دیگر مقالات ما بازدی  نمایید :

طراحی برج خنک کنندهبرج خنک کنندهانواع برج خنک کنندهتعمیرات برج خنک کنندهبرج خنک کننده فایبرگلاسقیمت برج خنک کنندهپکینگ برج خنک کننده , کولینگ تاور

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :